Työnäyte: EnviOnin optimoidut verkkosivut

EnviOn Oy on tuotemerkintöjen ja merkintäjärjestelmien asiantuntija. Yritys toimii koko Suomen alueella, minkä lisäksi tytäryhtiö EnviOn Sweden Ab toimii Borlängestä käsin.

Syksyllä 2020 aloitimme EnviOnin kanssa projektin, jonka tavoitteena oli uudistaa kokonaan vanhentuneet verkkosivut ja siirtää toiminta WordPress-pohjaiseksi. Uusi sivusto toimii samalla myös WooCommerce-verkkokauppana. Tavoitteena oli hakukonenäkyvyyden lisääminen, uudistunut ulkoasu ja asiakaskokemuksen parantaminen.

Verkkosivusto toteutettiin kolmella kielellä: suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi.

Hakukoneiden kärkeen

Sivuston rakenteen suunnittelussa panostimme hakukonenäkyvyyden kehittämiseen. Uutta sivustoa rakentaessa pidimme ensinnäkin huolen, että kaikki perustoimet olivat kunnossa. Lisäsimme sivustolle XML-sivustokartan, suunnittelimme sivuille metakuvauksia ja lisäsimme Schema.org-palikoita. Suunnittelimme EnviOnille myös uuden linkkirakenteen ja teimme ohjeistuksen hakukoneoptimoidun sisällöntuottamista varten. Yhdessä EnviOnin viestinnän kanssa aloimme myös tuottaa sivuille uutta sisältöä.

Tehtyjen toimien jälkeen sivusto nousi muutaman kuukauden aikana korkealle Googlessa useilla avainsanoilla, joita oli alusta asti targetoitu. Alta löydät sivuston hakukonerankingit mitattuna 13.2.2021.

1. sija Googlessa seuraavilla avainsanoilla
  • envion
  • envion oy
  • duo uv
  • mustesuihkumerkintä
  • zanasi z640
Googlen etusivulla seuraavilla avainsanoilla
  • duo green
  • macsa
  • lasermerkintälaite
  • alpha compact
  • macsa id
Googlen etusivulla seuraavilla avainsanoilla
  • zanasi
  • c.i.j.
  • m.o.p.a.
  • tuotemerkintä
  • merkintälaite

Uudistunut ulkoasu

EnviOnin sivustolle rakennettiin selkeä ja asiallinen graafinen ilme, joka soveltui yrityksen jo aikaisemmin suunniteltuun logoon.

Etusivulta löytyy asiakaskertomus videon muodossa, referenssejä, yhteydenottolomake ja tietoa yrityksestä.
Sivuston värimaailma on yhteneväinen ja asiallinen.
Verkkokaupassa on kustomoituja tuotteita, joiden avulla tilaaminen on asiakkaalle helppoa.
Osan tuotteista voi tilata suoraan netistä ja osasta voi tehdä tarjouspyynnön.

Asiakaskokemuksen kehittäminen

EnviOnin asiakaskuntaan kuuluu sekä suomalaisia pk-yrityksiä että isoja pörssiyrityksiä, joilla on jokaisella erilaiset tarpeet. Verkkosivujen suunnittelussa tavoitteena oli, että jokainen asiakasryhmä löytäisi nopeasti tarvitsemansa tuotteet ja tiedot.

Esimerkiksi metsäkoneyrittäjät tilaavat EnviOnilta jatkuvasti metsäkoneväriä, joten heitä varten sivustolle suunniteltiin järjestelmä, jonka avulla voi tilata juuri oikeankokoisen määrän merkintäväriä. EnviOnin on helppo käsitellä tilaus WooCommercen ohjauspaneelin kautta.

Kaikkia tuotteita ei voitu suoraan laittaa myyntiin, vaan monista tuotteista tulee tehdä tarjouspyyntö. Yhteydenotosta on tehty helppoa useiden lomakkeiden avulla.

Myöhemmin verkkosivuille lisättiin toimiala-valikko ja toimialasivut, joiden avulla jokainen yrittäjä voi etsiä suoraan oman toimialansa kautta sopivat tuotteet ja palvelut.

Samalla kun toteutimme suomen ja englanninkielisen sivuston, teimme Envionin ruotsinkieliselle sisaryhtiölle identtisen sivuston, jota hallinoidaan eri hallintapaneelista. Jos haluat katsoa lisää, voit siirtyä osoitteeseen envion.fi

Lue myös

Jos kiinnostuit tästä referenssistä, suosittelemme katsomaan palvelumme liittyen WordPress-verkkosivuihin. Teemme verkkosivuja kaikkiin budjetteihin, joten tarjouspyynnön tekeminen kannattaa aina. Meiltä löytyy myös erillinen valmispaketti pienyrittäjien kotisivuja varten.